Onder de rubriek ‘Ondernemen’ schrijf ik op deze nieuwe site over mijn ervaringen binnen het ondernemerschap. Ik krijg hier namelijk regelmatig vragen over, dus zo nu en dan schrijf ik een artikel wat jullie hopelijk kan helpen en inspireren. Zo vertelde ik al hoe ik met de fysieke winkel ben begonnen, dat stappen zetten niet per se eng is en welke planner mij erg helpt balans te brengen.

Orde in de chaos

Voor jezelf beginnen is een droom van velen. Je eigen baas zijn klinkt natuurlijk ook erg aanlokkelijk, maar vergeet niet dat er ook een hoop minder leuke dingen bij komen kijken. Zo ben je zelf bijvoorbeeld altijd de eindverantwoordelijke en daarmee komt er nogal wat op je bordje terecht. Wat te denken ook van de administratie… Ik merk vooral bij creatieve ondernemers dat zij hiermee worstelen. Waarbij zij vaak super goed scoren op het gebied van innovatie en out-of-the-box denken, zijn het commercieel maken hiervan en orde in het papierwerk houden geen sterke punten.

Ik kan mezelf denk ik ook wel scharen onder dat clubje creatieve ondernemers en heb dan ook extra mijn best moeten doen hier geen valkuilen van te maken. Je er bewust van worden wat je zwakheden zijn is één ding, hieraan werken is natuurlijk de volgende stap. Nu heb ik al 14 jaar -al dan niet als bijbaantjes- in de sales gewerkt, dus van creatief naar commercieel denken dat lukt inmiddels wel. Maar die boekhouding… Tja, dat is en blijft nu eenmaal geen hobby van me.

Informatie inwinnen

Wanneer je gaat zoeken op internet naar tips en tricks om structuur in je boekhouding aan te brengen kom je heel veel tegen, vooral hele lange lappen tekst. En er komt al zoveel op je af wanneer je de stap wilt gaan zetten om je eigen bedrijf te beginnen. Aangezien ik voor materiële goederen fan ben van vergelijkingssites, ging ik kijken of er zoiets niet ook bestond voor boekhoudprogramma’s. En ja hoor! Dat was er. Op https://www.boekhoudprogramma-vergelijken.com/boekhoudprogramma/ (what’s in a name), vind je veel info. Alles kort en bondig vertelt en overzichtelijk. Super handig dus, want dat scheelt een hoop tijd! En een echte ondernemer weet: tijd is geld ;-).

Let’s give it a try

Wat je ook direct ziet is dat er verschillende boekhoudprogramma’s zijn die het eerste jaar gratis aanbieden. Zo kun je dus kosteloos uitproberen wat voor jou nu echt een fijn boekhoudprogramma is. Wat ik persoonlijk zelf een voordeel vind van online boekhoudprogramma’s, is dat je geen Excel-wonder hoeft te zijn en alles in een Cloud opgeslagen wordt. Crasht je computer (been there done that), dan ben je niet gelijk alles kwijt.

Online versus offline

Daarnaast vind ik een online boekhoudprogramma sowieso ideaal. Mijn werk speelt zich voornamelijk online af, dus waarom de boekhouding niet? Ook hoor ik net iets te vaak schrikbarende bedragen voorbij komen van ZZP-ers die een persoonlijke boekhouder in hebben geschakeld, want het eerste wat de meeste doen is de conclusie trekken: “Oh daar heb ik geen kaas van gegeten, dat besteed ik uit”. Vervolgens krijgen ze na de eerste kwartaalaangifte de rekening gepresenteerd en valt dit vies tegen. Wat dat betreft ben ik zelf ook wel een beetje een controlefreak, ik besteed niet graag dingen uit en vooral niet wat het papierwerk betreft. Het is geen leuke bezigheid, maar ik wil wel graag zelf weten hoe of wat.

Mocht je nu ook willen starten met het opzetten van je eigen bedrijf of webshop en nog vragen hebben, stel ze gerust hieronder!

Liefs,

Stephanie

Volg je mij al op InstagramFacebook en/of Pinterest? Vind ik gezellig!
(Deze blog is in samenwerking met boekhoudprogramma-vergelijken.com geschreven.)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*