hoe start je een bedrijf

Één van de eerste blogs die ik schreef op deze vernieuwde site was ten tijde van het sluiten van mijn fysieke winkel. Ik had mij voorgenomen ook meer te bloggen over het ‘achter de schermen’ verhaal en daar hoort een stukje ondernemen bij. Ik vertelde daarin over hoe het ooit begon qua opstarten van de winkel en dat mijn grote ondernemersavontuur toen echt begon. Maar mijn kleine ondernemersavontuur was natuurlijk eigenlijk al lang begonnen. Ik had namelijk al een paar jaar mijn webshop naast mijn studie en ook hier kreeg ik veel vragen over. Hoog tijd om dus ook eens te vertellen hoe ik begon met het starten van mijn eigen bedrijf.

Hoe te beginnen?

Het beginnen van een eigen bedrijf en of webshop is natuurlijk best spannend, want waar te beginnen? Uren heb ik besteed aan het doen van research op internet en het in kaart brengen van wat ik wil en het uitstippelen van de stappen die ik moest zetten. En weet ook: er zijn zo ontzettend veel mensen die dezelfde weg al hebben bewandeld, probeer hiermee te connecten en ervaringen in te winnen. Je hoeft namelijk niet opnieuw het wiel uit te vinden, toch?!

Ik kan er zelf uren over praten maar in dit blog zet ik even in het kort wat handige dingen op een rij. Je hebt waarschijnlijk een goed idee over wat je wilt met je bedrijf. Begin met dit in kaart te brengen en denk daarbij aan onderwerpen als: Wat wil je bereiken? Wie is je doelgroep? Hoe ga je die bereiken? Hoe is je financiële plan? Wat zijn je korte en lange termijn doelen? Dit alles vormt eigenlijk je businessplan.

Waar gaat het vaak mis in het begin?

Een valkuil is vaak dat je zelf al overtuigd bent van je eigen product en/of idee en er te snel vanuit gaat dat anderen ook zo enthousiast zijn. Nog iets waar het vaak mis gaat is dat je je te veel alleen maar bezig houd met de leuke aspecten. Toch zijn dit twee punten waar je je ook op moet voorbereiden: hoe enthousiasmeer je anderen zodat ze bij jou komen shoppen of je diensten afnemen. En wat te denken van de papierwinkel… Wanneer je zorgt dat al je administratie van begin af aan overzichtelijk en op orde is scheelt dit veel werk! En je weet gelijk van de hoed of de rand, zodat je ook hierbij minder snel voor verrassingen komt te staan. Zo lijkt inschrijven bij de KvK een hele grote stap, maar het gaat er vooral om wat dat buiten dat KvK-nummer verkrijgen allemaal inhoudt. BTW-aangiftes, inkoop en verkoop regels, een zakelijke rekening, boekhoudprogramma’s, verzekeringen, overige regelingen zoals bijvoorbeeld de startersaftrek en kleine ondernemersregeling…

Orde in de chaos

Je hoort het al, het is nogal wat alles bij elkaar! En daardoor stellen velen die eerste stap zetten vaak uit. Maar wellicht heb jij je voorgenomen om er in het nieuwe jaar dan toch eindelijk voor te gaan. Ik kan alleen maar zeggen: doen! Wees niet bang om hulp te vragen en bedenk ook: zonder dalen geen pieken 😉. Naast de gebruikelijk sites om informatie in te winnen als die van de Kamer van Koophandel en de Belastingsdienst kan ik je ook https://www.boekhoudprogramma-vergelijken.com/bedrijf-starten/ aanraden om eens te lezen. Veel staat hier lekker kort en bondig bij elkaar, wat heel fijn is aangezien er héél veel info te vinden is over een bedrijf opstarten. En heb je je aardig ingelezen, bezoek dan ook eens een startersdag van de KvK. Daar staan stands van bedrijven die relevant zijn voor het opstarten en kun je handige workshops volgen. Mocht je nu aan mijzelf nog wat willen vragen, dan kan dat natuurlijk altijd door bijvoorbeeld hieronder even te reageren!

Liefs,

Stephanie

Volg je mij al op InstagramFacebook en/of Pinterest? Vind ik gezellig!

(Dit artikel is geschreven in samenwerking met boekhoudprogramma-vergelijken.com.)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*