Als ondernemer vind ik het ontzettend leuk om andere ondernemers en bedrijven te volgen in de sectoren die mij interesseren. De detailhandel is er natuurlijk één van, maar als echte Brabantse Bourgondiër draag ik de horeca ook een warm hart toe, en wordt er nog al eens buiten de deur gegeten en gedronken.
Op safe spelen
In mijn blog over Hotspots in Middelburg had ik het al even over het feit dat ik daar een leuke verscheidenheid aan horecazaakjes zag, en dat mij dit zo opviel omdat ik dat toch ietwat miste in ‘mijn’ Bergen op Zoom. Je komt hier toch al snel uit op de 50 tinten bruin sfeer, met blauw voor een Griek of visrestaurant en rood voor al het overige wat met vlees heeft te maken en sfeer wilt creëren. De ‘durfallen’ pimpen de toko op met wat hip paars (vaak in de vorm van paars licht) of felroze (in de accessoires). En hier worden wat kansen gemist als je het mij vraagt.
De kracht van digitaal
Tijdens mijn studie psychologie koos ik niet in de richting van gezondheidszorg, maar de arbeid/organisatie en consumentengedrag kant. Die laatste is een redelijk nieuwe tak binnen de psychologie; eentje waar ik veel uit haal binnen de marketing en andere strategieën voor mijn eigen bedrijf. Onderzoeken en artikelen blijf ik bijhouden en uiteraard kan ik het dan ook niet laten na te denken over andere concepten. Vandaag de dag neemt de digitale wereld waarin we van alles online delen met elkaar een groot deel in van wat we zien en binnen krijgen aan info, en dit wordt alleen maar meer en meer. We willen graag laten zien wat we allemaal beleven, en met 1 druk op de knop bereik je zo je hele achterban.
Must visits
Op een gegeven moment komt er een soort tendens waarin je op sommige plekken gewoon geweest moet zijn. Dit leeft vooral onder de jongere generatie (die hier iets vatbaarder voor is en ook vaak meer voorbij ziet komen online), maar er wordt ook zeker een bepaalde nieuwsgierigheid gewekt bij andere doelgroepen. En hier wordt het interessant als je een eigen zaak hebt. Zo plande ik laatst een dagje weg met twee vriendinnen, net nadat we lucht hadden gekregen van het pas geopende restaurant ‘Mama Kelly’ in Amsterdam. Alles roze en goud, jep, dat wilden we zien! Dus gingen we naar Amsterdam (want: ook genoeg andere leuke dingen te doen daar), en reserveerden we een tafel. We struinden de stad door en pakten de tram richting Mama Kelly. Dat we hiervoor de tram nodig hadden omdat het redelijk uit de route lag, we nog een half uur omliepen in de bouwput rondom het Olympisch stadion (want hierin is Mama Kelly gevestigd) en alsnog met moeite de ingang konden vinden mocht de pret allemaal niet drukken, want na 1 stap gezet te hebben in het roze met gouden walhalla waren we het direct vergeten en letterlijk verblind. Oh, en je kunt er dus alleen kip of kreeft eten (op 3 manieren bereidt), en voor de veggies stond er een risotto met paddenstoelen op het menu; niet heel spannend, wel altijd goed. We kozen voor de verandering ook eens een keer géén wijntje, maar een veel te dure frambozencocktail die na 3 slokken op was, want dat paste zo leuk in de setting. Toch betaalden we de rekening met een grote glimlach, want wat hadden we het er leuk! Zie hier de kracht van het durven neerzetten van een ijzersterk en toegespitst concept. Nu kun je denken “ja kunst, in de randstad loopt dat, hier niet”. Wrong. Het geopende Mama Kelly was voor ons de hoofdreden om van Bergen op Zoom naar Amsterdam te reizen. En naar een welbekend toprestaurant als de Librije komen ook mensen uit het hele land, en niet alleen uit Zwolle en omstreken. Maar restaurants worden tegenwoordig niet enkel meer bekend door een Michelinster, nee, dus ook omdat ze er een bepaalde stoel hebben staan onder een sterke neon quote-lamp, zoals bij The Streetfood Club in Utrecht:
(bron foto: www.instagram.com/thestreetfoodclub)
Plekken die het goed doen op de foto, worden massaal gedeeld op Social Media, en voilà: daar is je mond-tot-mond reclame. Zo kwam ik bovenstaande foto bijvoorbeeld tegen via het Pinterestbord van iemand met de titel: “Places to go to”. Op zulke lijstjes wil je komen te staan met je zaak!
De kracht van kleur
Ook een beetje kleurenkennis kan goed van pas komen bij gerechten. Een klassiek wit servies vraagt niet direct om een foto (of de opmaak van het gerecht zelf moet dermate in het oog springen), maar een simpele roodkleurige pasta komt nu eenmaal veel interessanter over op een blauwgroen bord. Deze kleuren zijn namelijk complementair en versterken elkaar daardoor. Als iemand die altijd met styling bezig is én graag eet vind ik het dus maar wat leuk om me hier mee bezig te houden. En kom ik mooie dingen tegen, dan deel ik deze!
‘Achter de schermen’: gelijk even een post delen op mijn Instagram-stories.
Ook nu ik zelf als content creator samenwerk met Hello Fresh, ben ik uiteraard ook bezig met de styling van gerechten. Dit doen we vaak samen: Maarten kookt, ik zorg voor het plaatje en dat het opgegeten wordt uiteraard. Het lijkt me leuk in de toekomst meer samen te werken met bedrijven in de horecabranche. Interieur, styling, sfeer, de uitstraling op het bord: het past allemaal bij wat ik doe en hier valt ontzettend veel op te winnen als je het mij vraagt. En dan moet dat alles natuurlijk goed naar buiten gedragen worden: Social Media is een ijzersterk medium hiervoor geworden en ook daar ontkom je niet aan wanneer je je (horeca)bedrijf op de kaart wilt zetten. Dit kun je natuurlijk zelf doen of laten doen, maar hoe mooi is het als je concept zo sterk is, dat je gasten dit uit zichzelf voor je delen??
Liefs,
Stephanie
Volg je mij al op Instagram, Facebook en/of Pinterest? Vind ik gezellig!
P.S. Mocht je nu meer willen weten over het inzetten van Social Media voor je bedrijf en/of over conceptontwikkeling: huiver niet en stuur me een berichtje! Ik heb nog tijd voor leuke projecten.