Instagram… Het is een wondere wereld. Ik ben er zelf redelijk aan verknocht en het heeft mij ook al veel gebracht. Maar natuurlijk heb ook ik regelmatig mijn klaagmomentjes, vooral sinds het nieuwe algoritme. Anno 2019 is het een stuk lastiger om gezien te worden en er goede leads uit te halen. In dit blog deel ik wat tips waar jij wellicht nog niet aan gedacht had…
Link in bio
Misschien wel de grootste beperking: je kunt maar 1 link toevoegen in je bio. En voor fanaten zoals ik is dat natuurlijk véél te weinig. Ik wil mijn blogs kunnen promoten, mijn webshop, de free printable van iedere maand.. Et cetera. We weten allemaal dat gemak de mens dient dus ik wil graag dat alles binnen zo min mogelijk klikken te bereiken is voor mijn volgers. Nu zijn daar verschillende oplossingen voor, de bekendste is het gebruik van Linktree. Door een account aan te maken op Linktree kun je alle links die je wilt promoten kwijt en Linktree maakt daar 1 link van die naar dit overzicht verwijst. Deze link zet je vervolgens in je profiel op Instagram. Het gebruik van Linktree is gratis, maar wil je leuke kleurtjes of uitgebreidere statistieken, dan moet je gaan betalen.
Oké, niet erg om te betalen voor goede apps natuurlijk maar Linktree is dan alsnog wat beperkt. Zo zijn de statistieken nog steeds niet heel uitgebreid en kun je qua logo/templates niet je gang gaan. Linktree plakt namelijk lekker zijn eigen logo bij je overzicht. Groot gelijk hebben ze, maar dat kan anders dacht ik zo. Nog een belangrijk punt: je ziet via Google Analytics niet hoeveel bezoekers op je site afkomstig zijn vanuit Instagram. Linktree slokt deze bezoekersaantallen namelijk op. Heb je een belangrijke campagne lopen en wil je weten hoeveel mensen er via die link daadwerkelijk op je site terecht komen? Ook dit is niet inzichtelijk.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Maar treur niet langer, de oplossing is nabij! En hij is gemakkelijker dan je denkt. Oké, je moet een beetje handig zijn met het site-bouwen maar dan is het ook echt zo gepiept. Wat moet je namelijk doen? Een eigen landingspagina met linkjes aanmaken op je eigen website! En hier kun je dus wél helemaal los gaan qua looks. Hieronder zie je de pagina zoals ik die op mijn site heb aangemaakt. Voor elke link heb ik een template gemaakt die ik invoer op de pagina als afbeelding. Aan deze afbeelding koppel ik vervolgens de link naar de desbetreffende pagina of blogpost. Deze pagina staat verder niet in het navigatiemenu op mijn site, maar is alleen te zien via de link op mijn Instagram. Uiteraard staat mijn eigen logo erboven, zoals bij alle pagina’s van mijn site. Onderaan heb ik ook direct het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief gezet. Win-win dus want zo kan ik de lay-out helemaal maken zoals ik het zelf wil en kan ik bezoekersaantallen goed monitoren via Google Analytics.
Die linkjes, het blijft een dingetje…
Naast een link in je profiel hebben Instagrammers met meer dan 10K volgers ook de mogelijkheid om een link toe te voegen aan hun Stories via de Swipe-up functie. Gevalletje van Instagramdiscriminatie als je het mij vraagt en het werkt praktijken als volgers kopen wel een beetje in de hand… Want die Swipe-functie is wel verdomde handig. Nu heb ik een manier gevonden om toch een link in je Stories te kunnen plaatsen, hoezee! Wat heb je ervoor nodig??
Men neme:
– 1 bedrijfsaccount op Instagram
– 1 daaraan gekoppelde Facebookpagina
– 1 shop op je Facebookpagina
Vervolgens ga je die shop op Facebook vullen met je artikelen. Geen echte producten deze keer, maar bijvoorbeeld je blogartikelen. Je voert een foto in (ik kies daar zelf de templates voor zoals ik die gemaakt heb voor mijn Instagram linkjes-pagina) en koppelt daar de URL naar de blogpost aan vast.
Terug naar Instagram: via de instellingen op je Instagramaccount ga je naar ‘bedrijf’ en dan naar ‘winkelen’. Aangezien je Facebookpagina aan je Instagramaccount gekoppeld is voor je bedrijfsprofiel op Instagram herkent hij hier automatisch je producten zoals ingevoerd in je shop op je Facebookpagina.
Link in stories onder de 10K
Dan kan nu het taggen beginnen! Wanneer je nu een story plaatst klik je rechtsboven op het vierkante smiley-icoontje. Dan verschijnt het volgende overzicht:
Vervolgens klik je op ‘product’. Instagram toont je dan alle producten die hij heeft gevonden in je shop van je Facebookpagina. Selecteer hier het artikel waarvan je de link wilt plaatsen in je story en tadaaa, je link is toegevoegd aan je story! Je volgers kunnen op deze manier dus ook een klikbare link volgen via je Stories, zonder eerst naar je profiel te hoeven gaan. Dit haalt toch weer een extra drempel weg waardoor er waarschijnlijk eerder geklikt wordt op je linkjes. Via Google Analytics zag ik zelf in ieder geval dat er bezoekers via deze link op mijn site kwamen.
En zo ziet het er dan uit in je Story.
Ik ben benieuwd of jullie hier nu ook mee aan de slag gaan, laat het me weten! Ook als je nog vragen hebt, reageer gerust hieronder.
Liefs,
Stephanie
Volg je mij al op Instagram, Facebook en/of Pinterest? Vind ik gezellig!
4 comments
Wooow wat een handig artikel! Superslim deze tips en ik wist dit nog niet. Ik heb overigens wel al 10 items in m’n Facebook shop maar nog geen shopping functie op insta. Vet irritant en ik begrijp niet waarom…. nou ja wie weet moet ik nog wat meer geduld hebben. Hoe dan ook, thanks voor de tips!!
Thanks Sabine! Het zijn inderdaad tips die ook nog handig zijn voor de doorgewinterde Instagram fanaten haha ;-). Balen van het uitrollen van de shopfunctie op Insta, zijn er meer idd die hem nog steeds niet hebben.
Wow die shopfunctie via Facebook is echt superhandig! Thanks for sharing.
Goeie hack hè? ;-)