Iedereen met een voorliefde voor wonen is er regelmatig te vinden, maar ook wanneer je die er níet is zijn mensen er regelmatig te vinden. Rara, waar heb ik het over? De woonboulevard! Een begrip en te vinden in iedere stad van redelijk formaat, of gelegen op een goed aan te rijden, slimme locatie tussen steden in.

Een slimme zet

Wanneer je een heel huis moet inrichten is het natuurlijk erg fijn dat woonwinkels zich clusteren in een bepaald gebied. Zo heb je alles binnen loopafstand van elkaar zitten en kun je je goed oriënteren. Veel retailers vinden het vaak eng of niet passen binnen hun businessstrategie om een winkel te openen waar de concurrent ook zit, maar zij beseffen niet dat dat elkaar juist versterkt. Denk er maar eens over na: wanneer je een nieuwe bank wilt gaan uitzoeken en op een boulevard zitten tien zaken bij elkaar met mooie banken, dan ben je eerder geneigd om daar naartoe te rijden dan tien van elkaar afgezonderde woonwinkels te bezoeken. De kans dat de consument voor de een komt maar ook even bij de ander naar binnen wandelt is gewoon veel groter op een woonboulevard.

Piet Klerkx
In Nederland werd die slimme zet bedacht door Piet Klerkx. Een naam die we nu vooral kennen als woonwinkelketen. In de jaren zestig opende hij de Woonwereld: de eerste woonboulevard in Nederland.

Een beleving
En wat ik zo leuk vind: in mijn werk als marketingmanager bij een grote retailer in tuinmeubelen ben ik veel bezig met ‘klantbeleving’. Men heeft steeds meer door dat wanneer je de consument een winkel in wil trekken in de huidige tijd waarin alles digitaal wordt gedaan, je in je winkels méér moet bieden dan wat men online kan vinden. Het draait dus om de hele beleving.

Maar daar was Piet Klerkx al voor internet bestond mee bezig: er werden hele nieuwe winkelervaringen gecreëerd binnen inmiddels óók bekende formules als Meubelwereld, Woonexpress, Sanitairwereld en Keukenwereld. Hij (en later zijn zoon) zorgde echt voor een revolutie qua wonen en retail.

De kracht van de winkelformule

Ruimtes indelen met alles erop en eraan zodat het net zo wordt zoals het thuis kan zijn in de winkel: dat is een hele sterke overtuigingsmethode. Mensen moeten zich kunnen herkennen in de situatie, dat is een gouden regel binnen alles wat met marketing en consumentenpsychologie te maken heeft, zodat ze eerder tot koop over gaan. Dat uit zich op die manier op de winkelvloer, maar het is bijvoorbeeld ook iets waar ik op inspeel wanneer ik tekstschrijvers brief voor het maken van social media berichten. Het doet me trouwens ook denken aan een blog die ik eerder schreef, maar dan gefocust op de horeca: het oog wil ook wat.

Ik ben benieuwd: ben jij bekend met Piet Klerkx? En hoe is jouw ervaring wanneer je een winkel ervan binnen stapt?

Liefs,

Stephanie

Volg je mij al op Instagram, Facebook en/of Pinterest? Vind ik gezellig!

(Deze blog is in samenwerking met Piet Klerkx geschreven.)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*