Kantoor styling project Interieurstyliste

Afgelopen november had ik mijn eerste grote stylingklus te pakken en het was direct een wat anders-dan-anders project: het betrof namelijk een kantoor!

Sinds het openen van mijn lifestyle & interieur winkel en door alle interieurplaatjes die ik deel op Social Media kreeg ik steeds meer vraag naar interieuradvies. Toen ik nog gebonden zat aan de zaak had ik weinig ruimte om me hiermee bezig te houden, maar sinds de sluiting van de fysieke winkel afgelopen augustus wel! Na wat kleinere opdrachten te hebben gedaan (kleuradvies, hulp met een kinderhoek, meubel & indeling advies, lichtplannen) kwam de vraag of ik ook een kantoor kon restylen. Uhh…. Ja, waarom niet?!

De case

Het betrof een ICT-kantoor met jonge werknemers in een mooi pand aan het water in Hendrik-Ido-Ambacht. Er werd aan een nieuwe site gewerkt waar ook foto’s op kwamen te staan en tja, ook het kantoor kon wel een opfrisbeurt gebruiken. Niet alleen voor de fotoshoot, ook voor de werkbeleving. Het mocht allemaal wel wat meer bij het jonge team passen en wat prikkelender zijn.

Nu heb je bij een kantoor toch wel een ietwat andere aanpak nodig. Ik kreeg vrij spel qua styling, maar er zijn aardig wat ‘restricties’ waar je rekening mee moet houden. Zo had het kantoor twee soorten vloerbedekking, waarvan 1 beige/bruin gemêleerd. Daarnaast zat ik vast aan het meubilair (natuurlijk niet letterlijk 😉). En nee, dat zijn geen hippe Eames bureaustoelen of allemaal dezelfde soort archiefkasten. Nu zul je denken, archiefkasten zijn tegenwoordig toch weer in? Ja, van die mooie Gispen met net genoeg slijtage voor een trendy vintagelook wel. Maar deze niet. En wat te denken van een systeemplafond, inclusief sfeervol TL-licht en platen die geen draagvermogen hebben. Je hebt dus te maken met een basis die nogal bepalend is en waar je niet direct enthousiast van wordt.

Het kantoor vlak voordat ik aan de slag ging. De planten zie je stiekem al klaar staan.

Werken vanuit deze basis vergt dan zeker wat creativiteit. De muren waren bijpassend bij de bepalende vloerkleuren geschilderd in twee tinten van Painting the Past: een taupe- en een warmgrijstint. Verder was het directiekantoor gescheiden van de rest door een grote, zwart stalen pui met glas. Deze pui is natuurlijk al een plaatje en de wens was ook om hier verder niets meer aan te doen.

Ik ben gaan kijken naar wat een energieke kleur is die goed bij deze basistinten past en daar was ik al snel aan uit: geel. Ik besloot om met twee tinten geel te werken en in vlakken te denken. Deze vlakken geven een grafisch en speels effect, wat goed past bij een jong ICT-kantoor. De basiskleur voor de diagonale vlakken is de kleur ‘Okergoud’ van Flexa, de extra lijn is de kleur ‘Retrovibe’ van Flexa. Daarnaast zorgt het werken met kleurvlakken voor een groot gebaar en is lekker budgetvriendelijk. In grote ruimtes en toch zeker in kantoorruimtes moet je groots durven denken. Daarnaast zit je ook vaak aan een strak budget gebonden. Het mes snijdt zo aan twee kanten.

Voor wat meer contrast heb ik ook met zwart en wit gewerkt. Door deze tinten erbij te pakken trok ik het kleurenpalet als het ware wat meer uit elkaar. Ook hierin werkte ik weer met een kleurvlak: ik bracht in de directiekamer een grote witte cirkel aan waarin ik een zwarte muursticker plakte. Contrast maakt een ruimte spannend.

Moodboard en plan van aanpak in één.

Leven in de brouwerij het kantoor

Nu hebben ze al regelmatig hoog bezoek van een kantoorhond (goed bezig!), maar meer leven was wel gewenst. In de vorm van planten deze keer. Het groen van planten frist de boel sowieso op en luchtzuiverende planten zijn altijd fijn in een ruimte waarin je de hele dag moet werken. Ik koos de planten zorgvuldig uit, want deze moesten natuurlijk niet giftig zijn voor de hond en makkelijk zijn in onderhoud.

De verdere styling

Qua potten voor de planten koos ik zwart, wit of geel. Ook weer om zo het kleurenpalet uit elkaar te trekken en wat meer een statement te maken. Een statement maakte ik ook door het gebruik van quotes en muurstickers. Ik liet een muursticker maken die een grote computer-cloud uitbeeldde en een muursticker voor op de entreedeur die een inlogscherm met de bedrijfsnaam uitbeeldde. Daarnaast stelde ik een IXXI samen van het IXXI Digital Alphabet pakket met de tekst “Everything is under CTRL”.

Ik vulde deze decoratie nog verder aan met een handig, knalgeel niet-tikkend klokje en wat toffe hexagon memobordjes in kurk en krijtbord.

De twee directeuren hadden nog de wens om een zitje te hebben in de directieruimte, waar een klant bij aan kon schuiven. Het zitje moest in het midden komen -met zicht op het water- en de ruimte was wat beperkt. Ik koos daarom voor onderhoudsvriendelijke, kleine designfauteuils van Leen Bakker. Een stoere budgettopper als je het mij vraagt die perfect paste bij de ruimte qua kleur. Daarbij liet ik de hexagon-vorm weer terugkomen in de vorm van een set tafeltjes.

Met zo’n systeemplafond kun je verder vrij weinig; stoere lampen zijn bijvoorbeeld heel sfeervol en kleden echt een ruimte aan, maar dit was geen optie (ook niet budgettair gezien). Wel hing ik twee hangplanten op! Het is namelijk belangrijk om zowel hoog als laag te denken bij het stylen van een ruimte.

Het resultaat

Hoewel het moodboard er nogal shockend uit zag natuurlijk met al dat geel, kreeg ik goedkeuring en mocht ik ermee aan de slag. In één zaterdag werkte ik alle plannen uit zodat er een aangename (hoopte ik dan) verrassing op het personeel stond te wachten die maandag daarop. Ook al ben je zelf tevreden, pas als de klant blij is, ben ik blij. Gelukkig was dit het geval! Het was voor mij een heel leerzaam en uitdagend project om te doen en ik ben blij dat ze er zo tevreden mee zijn.

Voor en na…

Wat heb ik geleerd?:
– Afplakken kost echt enorm veel tijd.
– Je zult altijd zien dat de verfkleur (geel is lastig dekkend) uiteraard echt 3 lagen nodig heeft.
– Een muurmeter meenemen om te kijken waar je kunt boren. (En nee, ik heb niet aan het stroom gehangen of de gasleiding geraakt 😉.)
– Nog meer thuis proberen voor te bereiden.
– Producten op tijd bestellen/rekening houden met levertijden.
– Afstemmen wat handig is om direct op locatie te laten leveren en wat bij mij thuis.
– Dat ik tussendoor tijdens de stylingdag zelf niet moet vergeten te eten. (Maarten noemde mij een machine.)

Wat zou ik zo weer doen:
– Een goed moodboard maken.
– Goed naar de wensen van de klant luisteren maar ook durven aangeven wat wel en vooral niet haalbaar is binnen het gegeven budget > houd de verwachtingen reëel!
– Een shoppinglist maken.
– Het project op een dag plannen wanneer winkels open zijn zodat je eventueel extra items kunt halen.
– Ter plekke pas bepalen wat voor vorm vlakken ik ging schilderen en waar. (Ja, echt!)
– Mijn vriend inhuren met een busje van zijn eigen transportbedrijf (en gelijk mee laten helpen). Vet handig!!

Dit smaakt naar meer!

Liefs,

Stephanie

Volg je mij al op InstagramFacebook en/of Pinterest? Vind ik gezellig!

2 comments

    1. Hi Barbara, leuk dat je hier ook even een reactie achterlaat! :) Ze waren er heel blij mee ja, vonden het een veel energiekere ruimte om in te werken. Dat motiveert vanzelf dan! Liefs!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*